Hellige Steder I Jødedommen

KILDER: Artikkel av Nadav Shragai fra 2. desember 2007 Komiteen for Rakels grav Relatert artikkel: – Israel må ta vare på Oljeberget

Movie

Utviklingen i Sør-Libanon kan på mange måter knyttes til det som skjer i Syria og Irak i dag, mener Abou-Hodeib – med ødeleggelse av hellige steder og forfølgelse av religiøse minoriteter. Til tross for forandringene gjennom det siste århundret finnes det fortsatt et flerreligiøst rom i Libanon i dag. Men i Syria og Irak ser vi at stadig flere felles religiøse og folkelige praksiser blir truet, på grunn av IS sine ekstreme tolkninger av Islam. Tradisjonen med å binde tøybånd til trær er for eksempel ikke regnet som en muslimsk tradisjon lenger. Når slikt skjer, er det ikke bare tradisjoner og hellige steder som går tapt, men også historie, forståelse og aksept for andre religioner, avslutter Abou-Hodeib. Publisert 10. nov. 2014 09:33 - Sist endret 10. 2014 09:33 Libanon: Landet har 18 offisielt anerkjente, religiøse grupper. Ifølge en uformell overenskomst må presidenten være kristen maronitt, statsministeren sunnimuslim og parlamentspresidenten sjiamuslim. Systemet bygger på en folketelling fra 1932, da kristne var i knapt flertall.

Nadav Shragai gir flere begrunnelser for å avvise det religiøse kravet som palestinerne har konstruert det siste tiåret. For det første gav det ottomanske riket formell tillatelse til jødene i området til å besøke Rakels grav allerede fra begynnelsen av 1800-tallet. For det andre har muslimene tradisjonelt hatt respekt for Rakel og anerkjent stedet som hennes gravsted. Den venstreorienterte orientalist professoren Yehoshua Porat sier det tradisjonelle arabiske navnet på Rakels grav betydde "Rakels kuppel, et sted hvor jødene ba". Den arabiske antropologen og forfatteren Ali Qleibo har fortalt hans familie hvert år dro på pilegrimsferd fra Al-Kuds (Jerusalem) til Al-Khalil (Hebron). På veien stanset de og bad ved Rakels grav, skrev Eetta Prince-Gibson i Jerusalem Post 29. november 2000. For det tredje, hvis man bare går noen få år tilbake, inneholdt ikke offisielle palestinske publikasjoner noen referanse til "Bilal ibn Rabah"-moskeen, selv ikke i større leksikon. Boken Palestine, the Holy land, med forord av Yasser Arafat, sier ganske enkelt at "ved innfarten til Betlehem i nordvest ligger graven til matriarken Rakel, som døde da hun fødte Benjamin".

  • Hva er scientologi
  • Datadoktor: PC slår seg av + backup-problem - DinSide
  • Hellige steder i jødedommen go
  • Hellige steder i jødedommen show
  • Konvertere Norske kroner til Thailandske Baht (NOK → THB)

I september 1996 ble Josefs grav i Nablus angrepet, og seks israelske soldater ble drept. Israelerne måtte trekke seg ut, og stedet ble ødelagt. I oktober ble stedet åpnet igjen. I oktober 2000 ble Josefs grav angrepet nok en gang. Etter omkring en uke med kamper trakk IDF seg tilbake fra stedet. Væpnede palestinere svarte med å vandalisere stedet og tenne fyr på deler av området. Den drusiske IDF-soldaten Yusef Madhat blødde ihjel 4. oktober 2000 fordi væpnede palestinske sikkerhetsstyrker ikke tillot sanitetssoldater å evakuere ham. "Shalom al Israel"-synagogen i Jeriko ble også angrepet på begynnelsen av den andre intifadaen. Hellige bøker og gjenstander ble brent, og synagogens antikke mosaikk ble skadet. – Erfaringene etter Oslo-avtalene har vist at palestinerne ikke må få kontroll over de hellige stedene eller veiene som fører inn til dem, mener israeleren Nadav Shragai. Han mener palestinerne bruker sin virkelige eller konstruerte religiøse interesse til å vinne politisk kapital i sin kamp for Palestina.

hellige steder i jødedommen home hellige steder i jødedommen get
Sunday, 18 December 2022

Sitemap | Ivar Aasen Bøker, 2024