Bo I Båt - Bor I BåT Hele åRet | Huseierne

Født landkrabbe Selv har hun familien sin i Hedmark, og ler når hun forteller at alle er godt inngrodde landkrabber. Familien reagerte med undring da hun fortalte hva hun var på nippet til å gjøre, men har godtatt valget, og støtter henne. Liv Nina ante selv ingenting om båt før hun sto på marinaen våren 2015 og så båten komme seilende inn fra Kristiansand. - I salgsavtalen fikk jeg ordnet det slik at båten ble fraktet hit sjøveien, forteller hun, og tilføyer at hun lurte på om hun hadde gjort det riktige valget da den 43-fot store båten nærmet seg bryggen. Selv har hun ikke skolert seg i båt, og har en bratt læringskurve, men forteller at hun begynner å få oversikt. - Det er ingen krav om båtsertifikat på båter under 50 fot, sier hun, men legger til at hun har som mål å ta skipseksamen senere. Gardiner og hverdagsliv på Aker brygge i februar. Herlig miljø De fastboende forbereder seg på sommeren, og på Vollen Marina har 11 familier overvintret kan hun fortelle. Hun snakker varmt om det gode miljøet, og om likesinnede som gjerne hjelper til når det er behov.

1. Solgte huset for å
  2. Året rundt

Solgte huset for å

Bor i båt hele året Etter en deilig sommer ble mange båter lagt i opplag, mens noen forberedte seg bare på en ny årstid i huset på vannet. Tekst: Foto: Kari Gjertrud Dølgaard Ikke alle ønsker seg et liv innenfor fire jordfaste vegger. Mange vil mye heller kjenne at det vugger under føttene og sovne til lyden av bølger mot et båtskrog. Historiene er mange og vidt forskjellige. 225 000 husstander drar nytte av medlemsfordelene i Huseiernes Landsforbund. Klikk her for å bli medlem du også. Fra borg til båt Det er mai, været er mildt selv om solen glimrer med sitt fravær. Den store båtsesongen har ikke helt tatt av enda, men Liv Nina Mosveen er strålende blid når hun ønsker velkommen om bord på «Plenty». Hun forteller gjerne hvorfor hun selv tok steget. - Jeg satt oppe på balkongen i leiligheten min på Borgen i Asker og så ned på Vollen Marina, og tenkte at nå skal jeg ta eierskap til mitt eget liv, forteller hun. Den 50 år gamle sangeren, kultur- og helsearbeideren hadde en ujevn inntekt, og ønsket å tenke nytt.

Vaskemaskinen står også i industribygget, og sesongutstyr, som sykler og ski, er plassert på lager. Positivt med færre ting Alle tingene kunne fort blitt et problem. I det ene skroget har barna hver sitt lekerom, mens alle sover i det andre skroget, hvor det er to små soverom. I midten er allrommet, med en sittegruppe og en liten kjøkkenavdeling. Og det er det! — Det er selvsagt begrenset med plass, barna velger selv hvilke leker de ønsker å ha om bord, men mengden må vi justere, sier Hilde. — Jeg tror det er mye læring i å bo slik som dette. Barna lærer at de ikke trenger så fryktelig mange ting, og setter kanskje mer pris på det de har, mener Fredrik. — Men vi har faktisk aldri kjent på følelsen av å ha det trangt, selv om det tok litt tid å justere seg i starten. Og alle må selvfølgelig innrette seg når man bor på liten plass, sier Hilde. Begge er enige i at livet til sjøs svarer til forventningene og de føler seg privilegerte som har fått og grepet muligheten. — Det er fantastisk å våkne til denne sjøutsikten hver dag, sier Hilde.

Etter Hildes 15 minutters korte tenkepause, starten en ett år lang prosess. — Vi bestemte oss fort, men hadde jo ingen båt å flytte i. Vi brukte mye tid på nettet for å undersøke hvilke muligheter som fantes, sier Fredrik. Til slutt fikk de tilslaget på en katamaran i Frankrike. Hele familien dro for å se på den. — Vi synes det var viktig at barna følte seg inkludert i planene helt fra starten, og alle fire måtte like båten som skulle bli vårt nye hjem, sier Hilde. Solgte huset Huset på Søm ble solgt, og det meste av inventaret ble solgt, kastet eller gitt bort. Fredrik seilte båten, som er en 2005-modell, fra Frankrike og hjem til Norge, men hadde hjelp av to tyske leveranseseilere på turen. — Jeg lærte masse underveis. Turen var på omtrent 1000 nautiske mil. Så fikk vi et ufrivillig opphold i Bremen, for noe måtte fikses. Læringskurven har vært bratt, jeg kunne jo ikke mye om båt fra før, forteller Fredrik. Hverdagslivet i båten Nå har hverdagen satt seg, og familien mener at de lever ganske likt som folk flest.

bo i båt hele året bo i båt oslo

Året rundt

• Bo i båt: – Det skal mye til for å få oss på land igjen!
  • Bo i båt vinter
  • Bo i båt leangbukta
  • Hvor feire nyttår i norge
  • Herrebunad sør trøndelag
  • Bo i båt

Paret har også en liten gummibåt som de bruker for å komme rundt i nærområdet og Mads husker godt den gangen han ble kjørt til skolen i båt av pappa. — Ja, det var gøy, sier Mads. Bor her så lenge det er greit Planen er å bli boende i båten så lenge de trives. — Jeg ser jo for meg at vi må flytte i hus når barna blir litt større og trenger mer privatliv. Vi tenker at maksimalt fem år er greit, men vi får se, sier Hilde. Men det er ikke hast. Tvert i mot. For de savner ikke livet på land.

Nylig ble det også mulig å registrere sin hjemadresse på båt i Norge. – Sammenlignet med andre land har Norge mange løsninger som er fordelaktige for oss som ønsker å leve på denne måten. I og med at seiling og båtliv er en stor del av den norske kulturen, har de fleste norske byer gode fasiliteter for båter, noe som gjør det mye letter å bevege seg rundt. Nicole og Sam forklarer at det beste med båtlivet er muligheten til å kunne våkne opp på forskjellige steder hver morgen – enten det er fortøyd i en vakker fjord, eller ankret ved en liten øy langs kysten. – Det er helt klart en stor finansiell investering, men det er også en drøm som vi ønsker å følge mens vi ennå er unge og ikke har store forpliktelser. Vi synes det er inspirerende å kunne leve enkelt, miljøvennlig og å ha mulighet til å kunne ta med oss hjemmet vårt hvor som helst. Vi er glade over valget vi har tatt, og stolte over hva vi har oppnådd så langt. LES OGSÅ: - Når vi reiser har vi tid til hverandre og kjærligheten på en helt annen måte enn hjemme
De aller verste uværsdagene er heller ikke så morsomme. - Jeg hadde migrene og slet med å sove. Ute var det vind og uvær. Jeg hørte en ulyd i et av tauene. Klokken 01. 00 på natten stod jeg opp for å sjekke hva det var. Neste dag spurte en kollega meg om hvordan det går i båten. «Drittdårlig», sa jeg bare. Det gjelder å ikke ha for mye på kjøkkenet, i tilfelle hun bestemmer seg for å legge ut på seiltur. Da blir det fort rot i høye bølger. En annen gang var det kuldeperiode på to uker som ble avsluttet med en storm. - Da var jeg lei av naturen. Du kan bli det av å bo i båt. Men etter en vinter i båten, kommer sommeren som er gevinsten. Da sitter jeg øverst i trappen her, drikker morgenkaffe og ser ut over fjorden hver morgen, sier hun. Og selv om vinteren kan være ufyselig, holder hun seg stort sett varm. - Store deler av båten er jo under vann, og der fryser det ikke til. Jeg har to ovner, men jeg bruker vanligvis bare den ene, forteller hun. Hun isolerer båten, bruker tepper og god sovepose før hun eventuelt skrur på ovn nummer to.

Det er ingen tvil om at boligmarkedet er tøft. Det er ikke alle som har mulighet til å kjøpe egen leilighet, og leieprisene er ofte skyhøye. Da Nicole Carlsen (26) og kjæresten Sam Hawkins Pitman (29) flyttet sammen i en leilighet i Stavanger, tok det kun et halvt år før nok var nok. Tanken på å bo i båt ble altfor fristende. – Drømmen om å bo i seilbåt kom av at vi begge er veldig glade i å reise, og elsker eventyr. Vi møttes i Mexico for fire år siden, og har reist veldig mye de siste årene. Når vi har reist til ulike steder, har vi brukt ufattelig mye tid og penger på å planlegge transport og overnatting, sier Nicole. Paret har alltid ønsket å bo så nærme havet som mulig, da de begge surfer, og har en stor forkjærlighet for havet. – Å bo i en seilbåt åpner opp for helt nye måter å reise på, og det vil være mer en livsstil enn bare å reise. Man får mye større frihet, og muligheter til å reise dit man vil, uten å måtte ta tre fly og 15 ferjer. Det åpner også for å kunne utforske steder som er utilgjengelig for folk flest.

Fredrik jobber som sykepleier i akuttpsykiatrien og Hilde er tannlege. — Vi drar jo på jobb hver dag, Kaja kjøres i barnehagen og Mads går i andre klasse på Dvergsnes skole. Vi hadde akkurat flyttet i båten da Mads begynte i første klasse. I starten var nok noen av klassekameratene hans litt nysgjerrige på denne gutten som bodde i båt, men nå er det ikke noe unormalt lenger, og guttene i klassen er stadig på besøk, sier Hilde. Hun legger til at de har vært opptatt av at barna ikke skal føle seg annerledes, og ikke "lide" under foreldrenes valg. Men det virker heller stikk motsatt. — Jeg synes det er kjempefint at vi bare kan dra på tur med båten om ettermiddagene, sier Mads og viser oss lekerommet som er lite, men likevel stort nok. Slipper å pakke til båttur Paret trekker fram friheten som det beste med å bo slik. — Om været er fint, kaster vi loss når vi kommer hjem om ettermiddagen. Så drar vi til ei lun bukt, og spiser middag og koser oss. Barna kan bare legge seg når det er kveld, så seiler vi hjem igjen når det passer.

bo i båt vestfold

Mellom Astrup Fearnley-museet og Rådhuskaia ligger en blanding av yachter og seilbåter fortøyd. Bare noen hundre meter fra promenaden, på pir to, har lyden av menneskemengden forsvunnet. Her er det ro og bølgeskvulp og bare en og annen lyd av en motorbåt på fjorden. Måkene skriker «skaha skaha», noe Odd Børretzen ville hatet, men det hører med. Ellers er det rolig. - Hei! Velkommen, smiler Kjetil. Han foretrekker at vi bruker fornavnet Han kan endelig sette seg ned etter en skikkelig ryddesjau. Entreprenøren og gründeren har travle dager, og «huslige» sysler har vært satt på vent. - Det er godt å få litt oversikt igjen, smiler han, og legger til at han nå skal gå til innkjøp av flere bokser som hjelper ham å holde orden. Kjetil synes det er helt greit med vinter i båt også, selv om sommeren er helt spesiell i vannkanten. Det er mange familier som holder til her om sommeren, men også mange som bor her året rundt. Ei lita jente kommer bort og lurer på hvem Kjetil har besøk av. Her kjenner alle hverandre.

1. Norrøne navn liste sur
  2. Gravid uke 26 vektøkning review
  3. Hjelp 113 gps
  14. Hvordan bli kvitt bulimi ho
  15. Norge vs frankrike håndball
  16. Garasje avstand til vei
  17. Stikkende smerter i korsryggen now